Vol 135, Nr 2 (2019)

Onderzoek voor het schoolvak Nederlands

Inhoudsopgave

Artikelen

Onderzoek voor het schoolvak Nederlands. Inleiding
Sander Bax 79-84
Vakdidactisch onderzoek naar grammatica­onderwijs in Nederland
Peter-Arno Coppen, Jimmy van Rijt, Astrid Wijnands, Roy Dielemans 85-99
Tjeempie! ‘Wat zou er zijn met die moderne schrijvers?’ Literatuurhistorisch redeneren met Liesje in Luiletterland
Sander Bax, Erwin Mantingh 100-127
Inzicht opdoen in de aard van de mens. Ontwerpregels, toepassing en effecten van een dialogische literatuurdidactiek
Marloes Schrijvers, Tanja Janssen, Gert Rijlaarsdam 128-146
Gedichten als smokkelwaar. Poëzie in (en buiten) het curriculum Nederlands in het voortgezet onderwijs
Jeroen Dera 147-158
Creatieve geletterdheid. Close reading, hyper reading en modulatie van aandacht
Inge van de Ven 159-177
Vlogs van een wetenschapper voor het schoolvak Nederlands
Martine Veldhuizen 178-189

Boekbeoordelingen

Aspecten van culturele transfer PDF
Annika Johansson 190-192
Interpreteren als vangnet PDF
Wilbert Smulders 192-196
Hoe kunst tot kunst wordt gemaakt
Laurens Ham 196-198


mnl_131_01 verloren_371_01 huygens_789

© Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde | ISSN (print): 0040-7550 | eISSN (online): 2212-0521